úterý 8. května 2018

VOLNÉ VÁHY V ŽENSKÝCH RUKOU

Venku je prakticky léto, i když nás ve škole učili roční doby jinak. Do plavek pomalu lezeme už teď. Tak je nejvyšší čas si přiznat, že letos to asi s tím laděním formy úplně neklapne :-) Nebo ještě ano?



Fitko už se zase plní. Teď  jsou na řadě "letňáčci". Vynořují se ti, kdo ještě chtějí chytit formu do plavek a honem honem zhubnout a vyformovat! Plno bylo dokonce i v neděli.
Dlouhý víkend, do toho hokej, tak jsem si říkala, že to vezmu hned po otvíračce, kdy by se mohlo sedět u hokeje, a že se podívám až na druhou půlku. Mno, tenhle nápad mělo nějak hodně lidí! :-)
Včera už to bylo znatelně mírnější. Byla jsem v práci (s asi 10 % národa, ale holt nám začíná veletrh, takže organizace, dodělávky, papírování, dohánění restů, vyřizování věcí, které do příštího týdne nepočkají - zkrátka zase jednou jsem byla velmi užitečná mašinka a workoholka), a tak jsem se tam dostala až vpodvečer. Jeden sál, ten s volnými vahami, jsem měla nakonec sama pro sebe!

Čím to je, že tam bývá volno? Jasně, docela často tam trénuju s chlapama, kteří tahají těžké váhy. Ale obvykle se v pohodě vejdu a často si tam dám trénink i sama. Cvičím tam radši než na strojích. Proč?

Cvičení s volnou vahou:
* vás donutí držet pevný střed těla, pokud si nechcete ublížit
* nutí dodržet správnou techniku, pokud si nechcete ublížit
* zapojí víc svalů, nejen těch přímo procvičovaných, protože to zkrátka a dobře musíte ustát a udržet.
Na druhou stranu:
* žádá si lepší techniku
* žádá si občas dopomoc (benčpres, zvlášť při vyšších vahách by fakt měl mít jištění - ať už v podobě strojové, nebo spolucvičence - ale vím, že tohle se většinou holek, zvlášť déle mladých holek, které se zarytě bojí těžkých činek, netýká)
* přináší častěji "cheating" - dotáhnete pohyb něčím jiným, což vám stroj nedovolí.

Stroje jsou rozhodně fajn v tom, že vás udrží ve správné pozici (teda, pokud si na ně vůbec správně sednete! - a nevěřili byste, co všechno bývá občas k vidění). Snadněji si nastavíte tu správnou váhu. Lépe procvičíte svaly, pokud už jste mladí delší dobu a tuhle vás píchá, tuhle bolí. Lépe se ohlídá technika třeba při cvičení svalů na nohou.
Na druhou stranu, ty volné váhy jsou prostě klasika. A s velkou činkou (i kdyby jen s prázdnou osou, pokud se bojíte kotoučů) odjedete hodně dobrý trénink celého těla!

Jenže jsme u toho: pokud se bojíte kotoučů.
Ženy obecně se těžkých vah bojí. Děsí se, že z nich okamžitě bude Rambo. Vždyť jim přece svaly rostou tak snadno!
Jak na to přišly? Při prvním, druhém, třetím tréninku se jim svaly nalily vodou, zvětšil se trošičku objem, a tak usoudily, že jim prostě rostou svaly před očima.
Překvapení!
Není to tak. Než naroste sval, je to sakra dlouhá a tvrdá dřina! A než naroste sval ženské, je to dřina ještě mnohem větší. Popovídáme si o tom zase někdy příště.
Zatím stačí tohle:
Dámy, NEBOJTE SE VAH. Nebude z vás Rambo. Budete pevnější, tvarovanější a taky líp fungovat.
Takže až se příště necháte přemluvit, že máte jít do fitka, nebojte se vlézt (ze začátku s někým, kdo vám ukáže, jak to dělat správně) do té místnůstky, kde je stojan s činkami a velká činka a kotouče. Někdy si ukážeme, jak a co tam cvičit. Dneska se zatím začněte smiřovat s tím, že ta velká činka patří do ruky i ženským! :-)

A výzva: zvládnete do konce května si fitko najít a vyzkoušet si tam trénink? Pokud jste tam nikdy nebyly, tak prosím s trenérem. Nejsou to vyhozené peníze, věřte mi!
Dejte vědět, jaké to bylo.

2 komentáře:

  1. Kotouče mám ráda - trenér mi dal 2 x 20 kg na sebe a místo výskoku na bednu jsem skákala na kotouče :-) (bedna byla nějak moc vysoká na můj dobře vyvinutý pud sebezáchovy a na můj těžký zadek)
    To jen na odlehčení.... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, pud sebezáchovy je mrcha! Mně už po dvou zlomeninách kolem kotníku nedovolí výskoky vůbec ;-)

      Vymazat