pátek 8. června 2018

RANNÍ PTÁČE DÁL DOSKÁČE? S TIPY PRO RANNÍ CVIČENÍ

Stává se ze mě ranní ptáče! A skáču jak divá. Kde a proč? To prozradím, když budete číst dál. A ještě k tomu přidám pár tipů, jak na ranní cvičení!


Před pár lety jsem byla přímo ztělesněním slavné věty z Profesionálů: "Ať vstávám, kdy vstávám, probouzím se v jedenáct!"
Uběhlo pár let, já nastoupila zpátky do práce (teda, ne že bych předtím snad nepracovala! Jen jsem občas počítač holt vypínala ve dvě v noci.), začala mít problémy se spánkem, naše klima se proměnilo tak, že jsme se ocitli patrně v tropech na několik měsíců v roce... Zkrátka a dobře, dneska není nic divného, když jsem vzhůru i před šestou ráno.
Aby toho nebylo málo, já v těchhle - dřív nepředstavitelných - hodinách i skáču. Teda cvičím.

Ráno jsem cvičívala už před lety. Jak jógu, tak náročnější tréninky, když bylo třeba. Pak jsem si dala pár let pauzu a trénovala jen odpoledne a večer. Ostatně, všechno jsem v té době měla časově posunuté.
Před pár lety, kdy jsem se vrátila do klasického zaměstnání, jsem začala cvičit zase po ránu. Už jsem nesportovala na té "vyšší" úrovni, nehýbala jsem se až tolik hodin týdně, a tak to bylo třeba. Jednak proto, abych měla pohyb - ale ten jsem pořád měla, jen už to bylo "jenom" 10 hodin týdně, a teď po těch loňských problémech tak půlka, ale pořád dobrý :-) A jednak taky proto, abych se vůbec rozhýbala. Ono totiž když se dlouho hýbete hodně, nesmíte zastavit. Jak zpomalíte, musíte tělu dopřát nějakou péči, aby dál fungovalo. Jo, někteří už jste to ode mě slyšeli:

"Musím se hýbat, abych se hýbat mohla."
Takže byla jsem po těžkém úraze, začala chodit do práce, už tolik nesportovala... a měla jsem problém se rozhýbat. Proto jsem začala cvičit ráno, hned jak jsem vstala. Prošla jsem si Jillian Michaels a dalšími programy, občas jóga, občas pilates, podle nálady, času i únavy.

A až do loňského roku to držela poctivě. Loni nešlo několik měsíců vůbec nic. Potom jsem se začala pomalu opatrně vracet. A zkoušet i ranní cvičení. Nebyla jsem už tak důsledná, ale postupně si zase zvykám, že je to prostě začátek dne - minimálně v pracovním týdnu. Půlhodinka je v pohodě.

A pak přišlo jaro. Respektive nepřišlo. Ono přišlo rovnou zase léto. A horka. A dlouhé pracovní večery. A já nestíhala naplánovaný trénink večer po práci. Po 11 hodinách v kanceláři, na jednání nebo na pracovní akci se mi už ani nechtělo. Jenomže jsem si nějak nemohla vybrat program, podle kterého bych si odcvičila doma svoji ranní půlhodinku.



Co cvičím:
Asi už tušíte, kam to celé směřuje: začala jsem chodit do fitka RÁNO! Jo, ráno. Já!
Zbývající dny odcvičím doma. Střídám to: nějaké kardio. Teď mě zase chvilku baví a snad bude bavit dál Shaun T a jeho T25. A když jsem unavená, dám tam jógu, dynamickou jógu nebo třeba jako dneska pilates.

Co předtím jím:
Najíst se pořádně před cvičením nemůžu. Před tím domácím, půlhodinovým, jdu fakt nalačno. Jen se pořádně napiju a piju i během cvičení nebo hned po něm. Půlhodina se opravdu dá, pokud nejste diabetik, který si musí hlídat "cukr".

Před fitkem, kdy potřebuju trochu víc energie, potřebuju sílu a hlavně je do snídaně přece jen daleko (probrat se, cesta do fitka, trénink, sprcha, cesta do práce), zkouším protein, nebo smoothie - nejčastěji jogurtové s něčím. Ač totiž protein k posilování patří, protože bílkoviny z přírodních zdrojů člověk přece jen sní určité množství, já pořád dávám přednost skutečným potravinám. A nemám ráda sladidla (a shánějte proteiňák bez sladidel!). A taky mi ta sladidla jednoduše nechutnají a všechna pro mě mají nějakou pachuť.

Co jím potom:
Jak přijdu do práce, dávám si normální snídani. Já snídám nasladko. Výlučně. Takže si vozím jogurt a ovoce a müsli nebo kaši.

Co to dělá s tělem:
Jede dál :-) Vlastně jediná změna je v tom, že ráno jdu i do toho fitka a pak musím usušit ručník.
Zvláštní je jenom to, že mám někam jít, než se pořádně nasnídám. A že snídám s poměrně velkým zpožděním. Což je spíš psychický blok. Jo a taky při ranním tréninku dám samozřejmě nižší váhy.


TIPY PRO RANNÍ CVIČENÍ:
* pořádně se napijte
* cvičení trvající kolem 30 minut se dá zvládnout nalačno, pokud nejste diabetik
* ráno cvičit můžete, opravdu to není "zakázané", jak už jsem taky slyšela :-)
* klidně si dejte předtím kafe
* před delším cvičením nebo cvičením silového charakteru doporučuju nějaký zdroj energie: protein, smoothie, kus ovoce - něco snadno stravitelného, co vám projde žaludkem a nebude zatěžovat, až se rozhýbete
* pořádně se rozcvičte a rozehřejte! Tělo po noci potřebuje napřed probudit, když není rozcvičení dostatečné, víc vám hrozí, že se zraníte.
* nenakládejte si na činku rovnou tolik, kolik jste zvyklí - ráno tělo dává trošku míň A JE TO NAPROSTO NORMÁLNÍ
* dámy, naličte se až po docvičení :-)

JAK SE RÁNO PŘESVĚDČIT:
* je chladněji
* máte to za sebou a pro daný den je splněno
* nastartujete se a nabudíte na celý den
* připravte si věci na cvičení do předsíně
* nebo se do cvičebního převlíkněte, hned jak vstanete

Tréninky to nejsou dlouhé, i fitko stíhám do 45 minut - bez následného kardia, které teď holt odkládám nebo rozkládám na druhý den. Důvod je prostý: nemůžu se před cvičením pořádně najíst, takže na hodinový trénink by mi už fakt nezbyla energie. A ne, nebavíme se o tom, že budu pálit z tukových zásob a pohoda. Ono to takhle zas tak docela nefunguje. Ovšem o tom si povíme víc v pondělí, kdy probereme výhody ranního a večerního tréninku - tak přijďte!






Žádné komentáře:

Okomentovat