pondělí 29. května 2017

PORTUGALSKÉ OKÉNKO

Chcete mít hezký zadek? Jeďte do Porta!



Porto je prima město. Historické, se spoustou zahrad, s Atlantikem "za rohem". Strávíte tam určitě příjemných pár dnů.

Já se tam vydala na konferenci obezitologů, kde jsem byla jako zástupce mezinárodní Rady pacientů, kterou jsem před pár lety spoluzakládala. A udělala jsem si trochu času, abych vedle práce stihla konečně poznat i nějaké město.

První dojmy? Tady se mi líbí! Jakmile jsem překonala prvotní šok z hotelového pokoje, který architekt pojal velkoryse moderně, takže koupelnu a záchod oddělovaly jen skleněné příčky a umyvadlo stálo pomalu uprostřed pokoje, takže jste na všechno krásně viděli, jakmile jste se v posteli otočili na bok, zamířila jsem na pracovní večeři u Atlantiku. Co si víc přát?

Vzduch není v Portu tak slaný jako třeba u Jadranu a Atlantik je studený i v létě, ale já se musela v minulém životě narodit u moře! Prostě a jednoduše mi dělá dobře už jen tím, že jsem u něj. A když k tomu navíc dostanete báječnou doradu pečenou v soli a bavíte se u toho se světovým odborníkem z Kanady...



Když jsem druhý den ráno vyrazila do místa, kde se konal kongres, už jsem se kochala městem. Šla jsem totiž po nábřeží řeky Douro, která ústí právě do Atlantiku, a pokukovala cestou po kopcích nad sebou. Jo, kopce! Omlouvám se dodatečně Jablonci nad Nisou, že jsem o něm kdysi tvrdila, že má asi tak jednu rovnou ulici. V Portu je rovné snad jedině to nábřeží! Všechno ostatní jsou kopečky nahoru dolů, nebo případně rovnou schody! Dokonce tu na kopec jezdí i lanovky. Zkrátka ideální podmínky na to, abyste si řádně propracovali svaly na nohou a hýždě. Nad chůzi do kopce nebo do schodů totiž není!

Ale jakmile máte chvilinku času a vydáte se do starobylých uliček, je to krása. Domky jsou nejen malované, ale často vykládané malovanými dlaždičkami. Domečky většinou docela úzké, hodně se tu šetří prostorem! Městem projíždí starobylá tramvaj, kterou zpočátku máte za výletní atrakci (stejně jako tu lanovku). A pak si zajdete na kafe, a dostanete neskutečně sladké zákusky k tomu. Portugalci evidentně cukr milují. No, nějak se ta zelenina, ovoce a ryby vyvážit asi musí :-) Ale o kuchyni si budeme povídat zase někdy příště. Přivezla jsem si totiž malou kuchařku, tak se bude zkoušet.

Je tu samozřejmě i moderní část, s širokým hlavním bulvárem a obchodní třídou a moderními budovami. Ale upřímně, to pravé kouzlo v Portu najdete ve starých čtvrtích, na kočičích hlavách, v úzkých strmých uličkách a určitě pravých portugalských hospůdkách. Jasně, mají tu i mekáč, ale upřímně, malá hospůdka, kde budou sedět místní a kde vám kuchařka/majitelka/číšnice přinese, co právě navařila, je vždycky lepší.

Máte jet do Porta, i když vás nečeká konference? Určitě. Ale vezměte si dobré boty a připravte se, že hýžďové a stehenní a lýtkové svaly dostanou krásný trénink!

Žádné komentáře:

Okomentovat