neděle 18. června 2017

ZPÁTKY NA STARTU: CVIČÍM A TRPÍM!

Je to tady! Cvičím, cvičím, cvičím! A úúúúúúpííííííím.

Po 95 dnech jsem v sobotu konečně s posvěcením lékařského dohledu nazula sportovní boty. Už jsem měla povoleno občas trošku lehce tančit a rozumně chodit, ale žádné divočiny a především žádná větší námaha. Hezky táhni a srůstej. Takže jsem se logicky nemohla dočkat.

Celý život, od dětství, jsem zvyklá se hýbat, a to hodně. Tančila jsem tak, že jsem trávila 10 hodin týdně na tanečním sále - když nebyl nějaký víkendový seminář, kde se těch 10 hodin hravě nasbíralo za víkend. Ano, prošla jsem si nemocemi, operacemi, zlomeninami, kdy jsem chvíli stála (nebo teda spíš ležela a seděla) opodál. A někdy to taky trvalo trochu déle. Ale tentokrát to pro mě bylo asi nejnáročnější.

Od začátku podzimu loňského roku jsem ubírala a ubírala, protože už mi zdraví nedovolilo obvyklou zátěž. Upouštěla jsem od ranních půlhodinovek, ubírala váhu ve fitku, pak ubírala i čas ve fitku, zrušila hodiny flamenka, po Novém roce už jsem zvládala jenom trošku učit. A pak 13 týdnů absolutní nic. Tělo se navíc už v tomhle věku přece jen hojí pomaleji. Jsem mladá holka, jenom už poněkud delší dobu :-)

A tak jsem se opravdu nemohla dočkat. A nemohlo se dočkat ani moje tělo, které se tím nicneděláním "rozpadalo". Jak říká i moje fyzioterapeutka, musím se hýbat, abych byla schopná se hýbat. Ty roky náročného pohybu zanechaly svou daň. Jsem navíc hypermobilní, tak potřebuju určité napětí ve svalech, abych zkrátka a dobře "držela pohromadě". Proto mě už poslední týdny tuhle píchalo, tamhle bodalo, ach ouvej!

Nastal Den D, sobota 17. 6., a já vytáhla chodící boty a hůlky. A vyrazila na první opravdu svižnou výpravu na krátký, čtyřicetiminutový okruh. Tepovka vyskočila do výšin, jak bych byla v pilném nácviku farruky a dupala o závod! Brzy se zklidnila, i když zůstala ve vyšší hodnotě. I prostá chůze s holemi se tak stala aerobním cvičením. Ale pořád to ještě bylo v pohodě.

To hlavní přišlo vpodvečer.

Díky streamu z Amazonu mám k dispozici něco, co jsem nikdy do tréninkového plánu zařadit nečekala. Cvičení pro začátečníky. Jillian Michaels Beginner Shred.


Celoživotní sportovkyně. Tanečnice (už vyšumělá, ale salsa nebo latina ještě žijí a pomaličku začnu zase zkoušet i svoje flamenco). Trenérka! Ženská, která běžně dělala kliky na třech libovolných končetinách a odsunula plnou knihovnu. Holka, co protančila čtyři hodiny plného tréninku v kuse. A já, tahle ženská, JSEM BYLA ZNIČENÁ! Já měla co dělat s dámskými kliky! Já na konci jen padla a chvíli se vydýchávala. A jo, v neděli už začala pomalu svalovka. A bude pořádná. Jako u pravého začátečníka.

Takže ano, i začátečníci můžou sledovat moje cvičení, protože to zvládnou!

Jasně, existuje svalová paměť a tělo se dá dohromady přece jen rychleji, než kdybych se skutečně posledních 46 let nehýbala. Ale bude to chvíli trvat a bude to bolet :-) A já se na to těším!


Mimochodem, slibovala jsem, že cvičení bude zvládnutelné a že k němu není zapotřebí nic extra.
Tak se na to pojďme podívat.

Velká investice není nutná, pokud opravdu začínáte a chcete se napřed rozhýbat a vůbec si zvyknout, že sportujete - v létě můžete vystačit s chozením, kolem, plaváním a třeba DVD, streamy nebo i programy na YouTube. Až ke konci srpna zjistíte, že vás pohyb opravdu hodně baví, porozhlédněte se třeba po posilovně, nebo hodinách tance, nebo nějakém jiném kurzu nebo třeba partičce, co se věnuje vašemu oblíbenému sportu, co jste rádi provozovali v dětství.




Moje výbava:
* nordic walking: jedny hole (už je pár let mám) a pevné sportovní boty na chození; začátečníkům doporučím zaplatit si lekci, ať se naučíte správnou techniku, chyby se dost těžko odbourávají, jakmile si je zafixujete
* domácí video: stream z Amazonu, pro příští měsíc program Jillian Michaels Beginner Shred, nebo se dají její různá videa nakoupit buď z Amazonu (s cenou za dopravu), nebo dost často přes české prodejce jako Arara; existují také streamy různých fitness stránek a ano, pořád je tu taky YouTube :-)
* taneční hodiny: jasně, já už boty mám, tak je to pro mě jednodušší, takže pro mě je tu jen cena za kurzovné; ale pokud si to chcete jenom zkusit, jestli by vás to bavilo, najdete něco na YouTube nebo si zkuste přes léto vzít pevné pohodlné střevíčky, ba i pohodlné cvičení boty s pružnou podrážkou a zajděte si na nějakou otevřenou hodinu nebo lekci v nějakém tanečním centru, ta vás zase tak draho nepřijde
* posilovna: samozřejmě oblečení a boty mám, takže zaplatím jen vstupy; jsem schopná udělat si trénink i doma, ale už tam jednak všechny ráda zase uvidím a za druhé předpokládám, že brzy budu moct přidávat zátěž a vracet se k tomu, na co jsem byla zvyklá, a já prostě silovku ráda :-)

A ještě douška:
Jestli se ještě pořád rozmýšlíte, jestli vůbec začít, třeba vás přesvědčím tady: výhody cvičení
Jestli se přesvědčíte nanejvýš k procházce, taky uděláte dobře: projděte se ke kondičce
pro absolutní začátečníky tady taky něco máme.
K jídlu ke cvičení najdete pár blogů taky, stačí zalistovat a zadat vyhledávání třeba pod štítkem "cvičení a jídlo".

1 komentář:

  1. Já to nijak nepřeháním a koupila jsem si pouze ketllebell, cvičící gumu a podložku. K tomu tento online kurz k nabrání fyzické kondice a jsem spokojena. Stejně nejdůležitější je pravidelnost, toho se zkouším držet.

    OdpovědětVymazat