pondělí 4. července 2016

MĚNIČ, NEBO ZVYKLOUŠ?

V tuhle roční dobu mívám pravidelně pár dní volno (ano, dokonce i já, i když letos to neplatí, protože dodělávám nějakou práci, tak trávím dlouhé hodiny za stolem, jen jsem JENOM ve své domácí kanceláři) a beru je jako takový obnovovací rituál. Projdu celým bytem, proberu si, co už se mi nelíbí nebo je jakkoli "jeté", a začnu napravovat škody napáchané za poslední měsíce, kdy se pracovně opravdu doslova nezastavím. A věřte, že od začátku března se takový...ch maličkostí najde vždycky hodně. Není to ani tak velký úklid, jako spíš veliké srovnávání. Obvykle si k tomu i vařím lehčeji, chodím hodně ven, odpočívám, rovnám si papíry i myšlenky a do toho tu něco zašiju, tu něco opravím, tady vyhodím a nahradím. Naučila jsem se pravidelně se zbavovat předmětů, které neslouží. A už umím být nemilosrdná. A ještě si u toho udělám radost novými maličkostmi - letos je v hledáčku hlavně kuchyně. Přerovnávám, přehazuju, přeorganizovávám, vyměňuju prkýnka, chňapky, probírám hrnky a talířky a oštípané mě bez soucitu opouštějí. Zkrátka osvěžuju. Bývaly doby, kdy jsem i stěhovala nábytek - ale obávám se, že jsem už prošla snad všemi možnými kombinacemi, které náš prostor nabízí Přesto potřebuju něco oživit, osvěžit, dobít si tím tak trochu elán a po únavných měsících se čerstvě nadechnout. Jsem zkrátka zarytý měnič nekompromisní.
Co vy? Měníte, obměňujete, vyměňujete, osvěžujete? Anebo jste ten typ, co si na něco zvykne a nechce to ani o fous jinak? Zdá se, že tato otázka a vlastně celý článek s hubnutím a zdravím zase tolik nesouvisí, ale to je opravdu jenom zdání. Všichni máme určitý zarytý základní přístup k věcem a životu. Můžeme ho, když se na to zaměříme, pomalu měnit a upravovat, ale základ nám je dán. A když jsme měniči v jedné oblasti, dokážeme pružně změnit i oblast jinou - třeba jídelní plán nebo druh cvičení. Když patříme do kategorie zvykloušů nehnutelných, je každá změna výběru a úpravy potravin něco, s čím budeme trochu bojovat. Ale neděste se, dá se toho naučit docela dost. Měniči ohniví se můžou trochu zklidnit a nezkoušet každý měsíc nový způsob jídla a zvyklouši zarytí se někdy nechají přesvědčit, aby začali jednu maličkost dělat jinak (a pak třeba další). Takže měníte? Nehnutě si stojíte na svém? Nebo se dokážete poučit a napravit své nastavení z jednoho či druhého směru někam k rozumnému středu?
No, já jdu asi přehodit pokličky do šuplíku, ale zkusím se polepšit a zklidnit :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat